Scholen

KUNSTPROJECTEN OP SCHOOL

“Kunnen we deze lessen niet elke week krijgen?”

Steeds meer scholen zijn op zoek naar manieren om hun lessen, methodes en leerlijnen dynamischer en kleurrijker te maken. Eén van de beste manieren om dit te doen, is door middel van co-creatie. Door creatieve co-creatie te laten integreren in het lesprogramma, komen vakken tot leven én gaan leerlingen het groter geheel zien.

De kracht van co-creatie ligt hem in samenwerken. Door samen te doen, samen iets te ontwikkelen en samen tot iets te komen, betrek je leerlingen bij dat wat ze leren. Ze krijgen geen les, maar ze maken deel uit van de les. En precies daardoor gaat de lesstof leven. Een vak is opeens geen vak meer, maar een onderdeel van een project. Theorie en praktijk worden samengebracht, waardoor lesstof ineens veel meer blijkt te zijn dan een module uit een boek.

Dat graffiti met name geschikt is voor co-creatie sessies, dat komt door het creatieve aspect. Het feit dat theorie omgezet wordt in beeld, maakt dat niet alleen lessen maar ook muren tot leven komen. Zowel leerlingen als leerkrachten maken samen deel uit van het kunstwerk. De aantrekkingskracht om samen iets te maken werkt aanstekelijk en schept een band die vaak niet eerder aanwezig was.


Het project 

Op zoek naar een mooi en leerzaam kunstproject voor bijvoorbeeld de kunstvakken? Samen met de docent bedenken we een opdracht die de leerlingen onder begeleiding uitvoeren. Dit zal in verschillende stappen gedaan worden:

1. Briefing
2. Leerlingen maken op basis van briefing schetsen
3. Alle schetsen samenvoegen tot één passend beeld
4. Het beeld op de muur/borden schetsen
5. Samen met de leerlingen het bord inkleuren
6. Afwerking

Deze co-creatie sessies kunnen we bij elke instelling voor jongeren organiseren (verenigingen, scholen, dagopvang, jongerencentrum, etc.).

Wil je meer info of heb je nog vragen, neem dan contact op